- Kapitola 1 | OBSAH | Kapitola 3 - |
2.BOŽÍ SDĚLOVACÍ PROSTŘEDEK
Všechno prověřujte; dobrého se držte.
- 1. Tesaloničanům 5:21, Nová Bible kralická.
Drazí
a milovaní přátelé, nevěřte vždy všemu, co uslyšíte, jenom proto, že někdo vám
bude říkat, že je to poselství od Boha: ověřte si to a pak uvidíte, zda je to
opravdu od Něj.
- 1.Jana 4:1, The Living Bible.
VÝZnamnÝ britský badatel 18.
století, který byl zároveň náboženským představitelem známým svojí láskou
k občanské a církevní svobodě, prohlásil s neobyčejným důrazem:
Váha
autority je největším a nejnesmiřitelnějším nepřítelem pravdy a uvažování,
kterou tento svět jenom může poskytnout. Všechny jeho ostatní zbraně, ke kterým
patří sofistika, nádech hodnověrnosti, umění klamat nebo vychytralé
přesvědčování, kterými vládne šikovný debatér, mohou být odhaleny a použity ve
prospěch té samé pravdy, jež jimi má být potřena; ale proti váze autority není
obrany.[1]
Pokud je autorita neboli pověření z vyššího
zdroje opravdu odvěkým nepřítelem pravdy, pak je také odvěkým nepřítelem
svobody, protože pravda je primárním zdrojem svobody, pravda je to, co „nás
činí svobodnými“.[2] Když je omyl donucen čelit
pravdě v rovnocenném souboji, pak vděčně nachází svoji oblíbenou zbraň a
pevné útočiště v použití váhy „autority neboli pověření z vyššího
zdroje“. Je proto dobré si stále připomínat, že takzvaný vyšší zdroj je mnohdy
pouhým synonymem pro omyl samotný.
Je známou skutečností, že zvláště pro ty, kdo
přijmou pozemskou církevní autoritu jako směrodatnou, je poměrně snadné
odmítnout cokoli, co je v rozporu s touto autoritou. Nezáleží přitom
na síle biblických textů, na přesvědčivosti logických argumentů, na důkazech
samotných – vše se dříve nebo později zamítá s odvoláním na zvláštní
pověření dané náboženské autority, která je v očích svedeného jediným
měřítkem pravdy. Ve skutečnosti velká většina svědků Jehovových zamítne všechny
důkazy a svědectví z Písma ještě dříve, než je vyslechne – protože jejich
vedení rozhodlo, že je mají odmítnout. Ti, kdo se takovému vedení podřizují,
jsou oloupeni o svobodu vlastního rozhodnutí, zda je daná informace pravdivá
nebo mylná, užitečná nebo škodlivá.
Samozřejmě že výše uvedené platí nejenom pro svědky,
ale pro každého, kdo dovolí, aby se pozemská církevní autorita pro něj stala
konečným arbitrem správného nebo špatného. Pokud je jeho volbou to, že nechá
tuto vyšší moc, aby za něj myslela, mluvila a rozhodovala, pak pro něj
pochopitelně žádný argument, který neodpovídá dokazování této autority, není
důležitý, protože „proti váze autority není obrany“. Je přitom typické, že zástupci
Boha na zemi nemusí druhým zdůvodňovat, proč něco zamítají nebo naopak
přijímají, nebo vyvracet nějaké argumenty. Buď odsoudí, nebo posvětí. To je
základní problém, tak jej já osobně vnímám, a dokud člověk toto nepochopí,
jenom stěží vůbec něco pochopí. Alespoň tak tomu bylo v mém případě.
Lidé si nemohou osobovat větší nárok na autoritu,
než když sami o sobě prohlašují, že mluví z Božího pověření. Jedině, že by
o sobě tvrdili, že mluví nejenom z Božího pověření, ale že to nikdo jiný
kromě nich nedělá, a že oni jsou jediní, koho Bůh používá, aby lidstvu sdělil svou vůli.
Pokud by vůbec existoval člověk nebo skupina lidí, kteří by tímto vesmírným
úkolem byli pověřeni, pak bychom předpokládali, že samotná podstata tohoto
úkolu naplní jeho nedokonalého a hříšného nositele pokorou a bázní.
Uveďme odpovídající znázornění a řekněme, že nějaký
král by vyslal svého otroka, aby druhým oznámil svou vůli. Tento otrok by se
ale zhlédl ve své vlastní důležitosti, usoudil by, že pokora je věcí minulosti,
a začal by ke královu poselství dodávat svoje vlastní dodatky. Zároveň by ovšem
trval na tom, aby bez výjimky všichni, kdo ho uslyší, v dobré víře přijali
jím upravenou královskou zvěst. A každý, kdo by se ho náhodu odvážil zeptat na
něco z jeho vlastní zvěsti, by upadl v nemilost a byl by propříště
poučen, že o slovu královského posla nikdo nikdy nepochybuje.
Naopak, skutečně pokorný
posel se úzkostlivě vyvaruje jakékoliv odchylky od králových slov. Pokud se od
něj požaduje důkaz nebo ověření jeho slov, nerozzlobí se ani nebude kritizovat
ty, kdo se rozhodnou prověřit, že byla zpráva předána přesně, bez příkras nebo
změn.
Společnost Strážná věž opakovaně prohlašuje, že to,
co nechává zaznít, rozhoduje o životě a smrti posluchačů. Tato organizace nijak
neskrývá, že je vyvolená Bohem, svrchovaným vládcem vesmíru, že její poselství
je Jeho poselstvím celému lidstvu, a že bude zničen každý, kdo tomuto poselství
nenaslouchá. Dlužno dodat, že i jiná náboženství zaujímají podobnou pozici.
Tak závažné poselství by nemělo být přijato bez
podrobnějšího zkoumání. Když o tom přemýšlíme, toto tvrzení je tak omračující,
že jeho přijetí vyžaduje hodně opatrnosti. A nejedná se tady jen o lidský
faktor. Samotná úcta k Bohu vyžaduje, abychom se ujistili, že hlásaná
zvěst má jeho schválení, a že nebyla nijak upravená nebo rozšířena. Vskutku,
čím více si vážíme Boha, tím více o takovém závažném poselství budeme
přemýšlet.
Mohl bych bez váhání dosvědčit, že Společnost
Strážná věž považuje sebe sama za jediný pravý Boží sdělovací prostředek na
zemi. Z jejího pohledu není nejmenších pochyb o tom, že kdo odmítá její
poselství, odmítá poselství Boží. Soudní proces, který se odehrál ve Skotsku
v roce 1954, dokumentuje, co se podle této organizace stane těm lidem,
kteří odmítnou to, co se právě hlásá. Tento soudní spor, známý jako Walshův
spor, řešil otázku, zda jednomu z takzvaných předsedajících dozorců
Společnosti ve Skotsku může být přidělen titul oficiálního církevního
představitele. Od svého strýce (pozdějšího prezidenta Společnosti), jsem
v minulosti často slýchával o tomto procesu, ale až teprve potom, co jsem
na vlastní oči mohl studovat soudní zápis, jsem si dokázal plně uvědomit,
jakých dalších otázek se spor dotýkal.
S povolením skotských úřadů si
v následujících řádcích
dovoluji uveřejnit záznam ze soudního jednání.[3] Fred Franz, o němž jsem se
zmínil, byl v té době zastupujícím prezidentem Společnosti, a je uveden
jako první svědek. Níže uvedený soudní záznam je jeho vlastní výpovědí.
Podtržený text je mnou provedené zvýraznění. V původním záznamu text
podtržen nebyl. (Písmeno „D“ je místo slova „dotaz“, a písmeno „O“ je místo
slova „odpověď“.)
D:
Kromě časopisů, které vycházejí v pravidelných intervalech, vydáváte také
čas od času krátká teologická pojednání a knihy?
O:
Ano.
D:
Rozumím tomu správně tak, že v těchto publikacích vyjadřujete své nauky?
O:
Ano.
D:
Tyto nauky jsou závazné pro členy vaší Společnosti?
O:
Ano.
D: Pro
upřesnění: Je přijetí těchto nauk pro vaše členy dobrovolné, nebo je jejich
přijetí nutností pro ty, kdo chtějí zůstat členy vaší Společnosti?
O: Je
to nutností.
Podle tohoto přísežného
svědectví Freda Franze, představitele Společnosti svědků Jehovových, nikdo, kdo
chce zůstat svědkem Jehovovým, nemá jinou možnost, neboli, vyjádřeno jinými
slovy, nezbývá mu nic jiného, než se ztotožnit se všemi výroky publikovanými
touto společností. Jejich přijetí je striktně vyžadováno. Důsledky tohoto
přístupu jsou rozvedeny v následujícím úseku svědectví:
D:
Očekáváte tedy, že na základě vašeho učení bude na zemi existovat zcela nové
společenské uspořádání.
O:
Ano. Na obnovené zemi bude společnost nového světa ovládaná novými nebesy,
protože stará země a stará nebesa pominou v Armagedonu.
D:
Tito obyvatelé nové země, to budou výlučně svědkové Jehovovi?
O: Na
začátku půjde výlučně o svědky Jehovovy. Členové pomazaného ostatku očekávají,
že přežijí Armagedon společně s velkým zástupem jiných ovcí. Pomazaný
ostatek bude po Armagedonu na zemi dočasně, než ve věrnosti dovrší pozemský běh
a zemře, ale jiné ovce, budou-li poslušné Boží vůle, budou na zemi žít věčně.
Pozitivní reakce na poselství svědků je tedy otázkou
života a smrti, protože ti, kteří přežijí Armagedon, budou sestávat „výlučně ze
svědků Jehovových“. Co se ale stane, když nějaký člen sboru odmítne na základě
svého svědomí určitou část učení organizace, protože bude přesvědčen, že toto
učení postrádá zdravý biblický základ, a bude následně vyloučen? Jaké je
oficiální učení Společnosti ohledně vyloučených osob, které se nevrátí zpět
k organizaci? Přísežné svědectví dále pokračuje:
D:
Když se to zdá být nutné, dochází k nějakým disciplinárním opatřením?
O:
Ano, dochází.
D:
Nebudu zacházet do velkých podrobností, ale přesto se zeptám: Jsou některé
přestupky tak velké, že dojde k vyloučení bez možnosti návratu?
O: Ano. Exkomunikace může nakonec vést ke
zničení vyloučeného; pokud dotyčný nezmění své jednání, a bude žít mimo naší
organizaci, pak pro něj není žádná naděje na život v novém světě, a
pokud někdo svým jednáním hřeší proti svatému Duchu, pak neexistuje možnost
návratu.
Právní zástupce britské vlády později uvedl určité
nauky, které mezitím organizace Strážná věž zavrhla, a mezi jinými doložil i
zcela konkrétní výpočty časových období. Pak se zeptal, co se dělo
s někým, kdo narozdíl od Společnosti tvrdil, že se jedná o omyl, a mylnou
nauku odmítl přijmout? Jaký byl postoj organizace k takovému jedinci?
Dočteme se o tom v následující pasáži:
D:
Není tomu tak, že pastor Russell počítal s rokem 1874?
O:
Ne.
D:
Není tomu tak, že stanovil datum před rokem 1914?
O:
Ano.
D: Jaké
datum určil?
O:
Určil, že konec časů pohanů bude v roce 1914.
D: A
není-liž pravda, že pro něj rok 1874 představoval důležité datum?
O: Chápali
jsme to tak, že rok 1874 byl rokem Ježíšova duchovního příchodu.
D: Říkáte,
„chápali jsme to tak“?
O: Tak
to říkám.
D: Přijetí
tohoto učení bylo vyžadováno všemi svědky Jehovovými?
O: Ano.
D:
Ale už to neučíte, že ne?
O:
Ne.
D:
Pastor Russell založil tuto nauku na výkladu Daniela, pravda?
O:
Částečně.
D:
A zejména Daniel, kapitola 7, verš 7 a Daniel, kapitola 12, verš 12?
O:
Daniel 7:7 a Daniel 12:12. Co jste říkal, že založil na těchto verších?
D:
Rok 1874 jako klíčové datum a datum druhého příchodu Krista?
O:
Ne.
D:
Co jste to tedy vlastně říkal o tomto datu. Asi jsem vás správně nepochopil.
O:
Nezaložil rok 1874 na těchto verších z Daniele.
D: Založil
ho na těchto verších a na názoru, že Rakousko-Německá říše začala existovat
v roce 539?
O: Ano.
Rok 539 bylo datum, které použil ve svých výpočtech. Ale rok 1874 na tom nebyl
založen.
D: Ale
byl to výpočet, který dnes již výbor ředitelů Společnosti neuznává?
O: To
je pravda.
D: Takže
mám pravdu, chtěl bych se jenom ujistit, vymezit přesněji tu pozici; bylo to
naprosto závazné pro svědky přijmout tento chybný výpočet?
O: Ano.
…………………………………………………
D:
Takže to, co je dnes Společností publikováno jako pravda, se může za pár let
změnit a být označeno jako omyl?
O:
To se uvidí.
D:
A mezitím, jak dříve tak nyní, všichni svědkové Jehovovi budou lpět na omylu?
O:
Je možné, že budou lpět na nesprávném uplatnění Písma.
D:
Na omylu?
O:
Na omylu.
Posléze opět přišla na řadu otázka, jak velká je
autorita, která je přisuzována publikacím Společnosti Strážná věž. Zástupce
prezidenta v jedné chvíli uvedl, že „nikdo není nucen (výklad) přijmout“,
ale jak z jeho přísežného prohlášení dále uvidíme, nakonec se opět vrátil
k původnímu svědectví:
O:
Když někdo chce být jmenován služebníkem sboru, musí dobře porozumět obsahu
těchto knih.
D:
Ale co křest, neznamená křest, že dotyčný je jím jmenován služebníkem?
O:
Ano.
D: Tudíž
než je pokřtěn, dotyčný musí znát tyto knihy?
O: Musí
rozumět Božím předsevzetím tak, jak jsou vysvětlena v těchto knihách.
D:
Vysvětlena v těchto knihách, myslíte, vysvětlena jako výklad Bible?
O:
Tyto knihy vykládají celé Písmo.
D: Myslíte
to tak, že jsou závazným výkladem?
O: Předkládají
Bibli nebo názory, které jsou v ní, a čtenář zkoumá ty názory a pak je
porovnává s Biblí, zda v ní nalézají oporu.
D: Co
že čtenář dělá?
O: Zkoumá
ty názory, zda nalézají oporu v Bibli. Jak to prohlásil apoštol:
„Přesvědčujte se o všem. Dobrého se držte.“
D: Rozumím
tomu tak, a prosím opravte mě, pokud se mýlím, že svědek Jehovův musí přijmout
jako pravdu Písmo a jeho výklad, tak jak je uveden v knihách, o nichž jsem
se zmínil?
O: Ale
on k tomu není nijak nucen, má křesťanské právo zkoumat Písmo a potvrdit
si, že výklad mu odpovídá.
D: Ale
jestliže dospěje k tomu, že Písmo nepodporuje výklad, nebo výklad
nepodporuje Písmo, jaké má možnosti?
O: Biblický
text je tam uveden, aby podpořil ten výklad. Proto tam je.
D: Ale
co má dělat ten, kdo si myslí, že si Písmo a výklad v těch knihách
navzájem odporují?
O:
Takového člověka byste mi nejdříve musel ukázat, a pak bych vám mohl odpovědět,
pak bych vám odpověděl.
D: Chcete
tím naznačit, že jednotlivec má právo číst ty knihy a Bibli a utvořit si
vlastní názor, svůj vlastní výklad svatých Písem?
O: Když
…
D: Odpověděl
byste prosím ano nebo ne a potom svoji odpověď upřesnil?
O: Ne.
Nemá /to právo/. Chcete upřesnění hned?
D:
Ano, prosím.
O:
Biblický text je uveden pro podporu výkladu, a tak když si čtenář vyhledá ten
text a ověří si jeho výklad, tak se mu objasní celkový biblický pohled,
biblické porozumění, právě jak je to uvedeno ve Skutcích 17:11, že Berojané
byli ušlechtilejší než lidé v Tesalonice, protože obdrželi slovo s větší
dychtivostí a denně zkoumali Písmo, zda tomu tak je.
D: Svědkovi
nezbývá než přijmout jako závazné, co je publikováno ve Strážné věži nebo v Informátorovi nebo v Probuďte
se! včetně veškerých pokynů, které jsou mu v těchto publikacích
určeny, není-liž pravda?
O: Musí
to přijmout.
…………………………………………
D: Jestliže
se někdo na světě nachází v situaci, že má pouze Bibli a nemá přístup
k traktátům a publikacím vaší Společnosti, má nějakou naději na záchranu?
O: Tak
je závislý na své Bibli.
D: Bude
si ji moci vyložit správně?
O: Ne.
D: Nechci si s vámi začít vyměňovat biblické texty, ale neřekl
Ježíš, že „Žádný, kdo ve mě věří, nezemře, a ten, kdo ve mě věří, vůbec nikdy
nezemře?“
O:
Ano.
Z výpovědi tohoto svědka je patrné, že
poselství, které Boží sdělovací prostředek ve Strážné věži oznamuje, je
v tomto 20. století jediným možným způsobem, kterým lidé na zemi mohou
získat biblické poznání. Pokud jej někdo v tomto znění nepřijme, přivolá
na sebe Boží hněv a jistou smrt.
Zatím
jsme se ale seznámili se svědectvím pouze jednoho muže, Freda Franze,
zastupujícího prezidenta Společnosti. K soudu do Skotska se dostavili
další dva vrcholní představitelé z ústředí organizace. Odpovídala jejich
prohlášení výrokům Freda Franze? Jedním z těchto představitelů byl právní
zástupce Společnosti Hayden C. Covington. Níže uvádím ze zápisu, jak vypovídal.
D:
V náboženských otázkách je životně důležité mluvit pravdu, souhlasíte?
O:
S tím mohu jenom souhlasit.
D:
Podle vás, řekl byste, že ve výkladu nauk čas od času může dojít ke změnám?
O:
O tom není sporu. Jak tomu my rozumíme, ke změnám ve výkladu Bible bude
docházet. Jak se proroctví naplňují, náš pohled se upřesňuje.
D: Ohlašovali
jste, promiňte mi ten výraz, falešné proroctví?
O: My
jsme – ne, nemyslím, že bychom ohlašovali falešné proroctví, ale řekl bych, že
některá naše prohlášení byla nepřesná, tak bych je nazval, chybná.
D:
V současné situaci na světě, není snad životně důležité vykládat na
základě faktů, kdy nastal Kristův druhý příchod?
O:
To je pravda, a my vždy usilujeme o to, abychom pravdu znali předtím, než ji
vyřkneme. Vycházíme z nejlepších informací, které máme k dispozici,
ale nemůžeme čekat, až budeme dokonalí; kdybychom na to čekali, nikdy bychom
nic neřekli.
D:
O tom bych chtěl mluvit trochu více. Hlásali jste jako skutečnost, které musí
věřit každý svědek Jehovův, že Pánův druhý příchod nastal v roce 1874?
O:
To mi není známo. O tom nic nevím.
D:
Slyšel jste, co prohlásil pan Franz?
O:
Vím, co přísežně prohlásil, ale o tom, co říkal, já nic nevím, myslím o té
tématice, takže se k tomu mohu vyjádřit asi jako vy, z toho, co jsem
slyšel, že on říkal.
D:
Mohl byste mě z toho vynechat?
O:
To je můj zdroj informací, co jsem slyšel u soudu.
D:
Studoval jste literaturu vašeho hnutí?
O:
Ano, ale ne všechnu. Nestudoval jsem sedm svazků „Studií Písem“ a
nestudoval jsem ten námět, o kterém nyní mluvíte, rok 1874. O tom mnoho nevím.
D: Berte
to tak, že já vám říkám, že vaše Společnost autoritativně prohlašovala, že ke
Kristovu druhému příchodu došlo v roce 1874.
O: I
když vezmu ten předpoklad jako skutečnost, pořád je to hypotetické prohlášení.
D: Nicméně
bylo to ohlašování falešného proroctví, nebo ne?
O: To
bylo ohlašování falešného proroctví, bylo to nesprávné prohlášení, bylo to
chybné prohlášení ohledně naplnění proroctví, které bylo falešné neboli chybné.
D: A
všichni svědkové Jehovovi tomu museli věřit?
O: Ano,
protože je třeba, abyste pochopil, že mezi námi musí být jednota, nemůžeme si
dovolit nebýt jednotní, aby se množství lidí vydalo různými směry, armáda má
pochodovat v zákrytu.
D:
Vy ale nevěříte ve světské armády, ne?
O:
Věříme v křesťanskou armádu Boží.
D:
Věříte ve světské armády?
O:
Nemáme, co k tomu dodat, nekážeme proti armádám, jenom říkáme, že armády
stejně jako národy světa jsou částí Satanovy organizace, a proto do nich
odmítáme vstoupit, nekážeme proti válkám, pouze uplatňujeme naše právo být
z toho vyjmuti, to je všechno.
D: Chtěl
bych se vrátit zpět k tématu. Ohlašovalo se falešné proroctví?
O: S tím
souhlasím.
D: A
muselo to být přijato všemi svědky Jehovovými?
O: Ano,
muselo.
D: Pokud
by nějaký svědek Jehovův zastával názor, že je to falešné proroctví, a
v tom smyslu se vyjadřoval, pak by byl vyloučen?
O: Ano.
Kdyby o tom pořád mluvil a pořád by dělal problémy. Protože když celá
organizace věří jedné věci, i když je to omyl, a někdo začne myslet samostatně,
a své názory druhým vysvětluje, dochází k nejednotě a nepokojům, pryč je
soulad, pryč je pochodování. Když má dojít ke změně, měla by přijít ze
správného zdroje, od hlavy organizace, vedoucího sboru, nikoli zespoda nahoru,
protože pak by si každý mohl myslet své a organizace by se rozložila a vydala
by se tisíci různými směry. Naším cílem je jednota.
D: Jednota
za každou cenu?
O: Jednota
za každou cenu, protože věříme a jsme si jisti, že Jehova Bůh používá naší
organizaci, vedoucí sbor naší organizace, aby ji řídil, ačkoli čas od času
dochází k chybám.
D: Myslíte
jednotu založenou na vynuceném přijetí falešného proroctví?
O: Připouštím,
že tomu tak je.
D: A
ten člověk, který, jak říkáte, by vyjádřil svůj názor, že to proroctví je
falešné a byl by vyloučen, ten, pokud by byl pokřtěný, by porušil smlouvu
s Bohem?
O:
Přesně tak.
D: A
jak jste včera jednoznačně prohlásil, byl by hoden smrti?
O: Myslím
…
D: Mohl
byste prosím říci ano nebo ne?
O: Bez
váhání říkám ano.
D:
A tomu říkáte náboženství?
O: To
je nepochybně náboženství.
D: A
tomu říkáte křesťanství?
O: Tomu
říkám křesťanství.
……………………………………
D:
Ve spojení s omyly jste byl docela podrobně dotazován na rozdíly
v autoritativním výkladu Bible, ke kterým docházelo v průběhu let uplynulých
od založení Společnosti, a myslím, že jste souhlasil s tím, že se výklad
různil?
O:
Ano.
D:
Také jste docela upřímně souhlasil s tím, že lidé, kteří v jakékoli
dané době nejsou připraveni přijmout autoritativní výklad, musí počítat
s vyloučením ze Společnosti, a nést všechny duchovní následky, které to
pro ně znamená?
O:
Ano, řekl jsem to, a říkám to znovu.
Podle tohoto představitele Společnosti jednota
vyžaduje, aby křesťan přijal jako pravdivé to, co jemu z Božího slova
vychází jako lež. Je mu málo platné, co z Bible pochopí, protože o tom
nesmí mluvit, jestliže to nesouhlasí se závazným učením organizace. Nestačí, že
jemu, na základě Božího vlastního slova, ta věc může být zcela jasná. Musí
čekat, protože „když má dojít ke změně, měla by přijít ze správného zdroje, od
hlavy organizace, vedoucího sboru, nikoli zespoda nahoru“. Bez ohledu na to, co
čte v Bibli, musí čekat na „správný zdroj“, to jest vedoucí sbor, aby se
dozvěděl, co je přijatelné pro jeho víru a o čem může mluvit.
Jaké pro takový pozoruhodný požadavek nacházíme
ospravedlnění? „Jednota musí být za každou cenu“, i kdyby měla být založena na
„vynuceném přijetí falešného proroctví“. Pokud se tím někdo nebude řídit,
zasluhuje vyloučení a je „hoden smrti“. De facto i kdyby četl zapsaná Pánova vlastní slova,
nemůže je přijmout nebo podle nich jednat, pokud mu ten, kdo se prohlašuje být
Pánovým „otrokem“, říká něco jiného. Takový je organizační rámec,
který je prosazován, a se kterým jsme jasně a srozumitelně seznámeni.
Během procesu byl předvolán ještě jeden svědek,
Garry Suiter, tajemník a pokladník ústředí, který svědčil následujícím
způsobem:
D:
Jaké je v tomto ohledu postavení služebníka Společnosti?
O:
Musí odpovídat požadavkům, o kterých předtím byla řeč, musí být zralý,
s pochopením, s duchovním porozuměním a mít schopnost vycházet se
sborem. Jak bylo zmíněno, musí projít školou teokratické služby, být na čele ve
službě dveře ode dveří, musí umět vyučovat a splňovat další požadavky Bible. Chápejte,
lidé nemohou stanovit požadavky, které nejsou v Písmu.
D:
Mluvíte v širokých termínech. Ale když na to přijde, v praxi je
naprosto nezbytné, aby prošel školou teokratické služby?
O:
Ano.
D:
A tam je knihovna.
O:
Ano.
D:
Očekává se od takového služebníka, že se podrobně seznámí s publikacemi
Společnosti?
O:
To se jistě očekává.
D: A
může podle názoru svědků Jehovových opravdu dospět k porozumění Písma,
aniž by tyto publikace znal?
O: Ne.
D: Jedině
když si přečte ty publikace, pak může mít správné porozumění?
O: Jedině
tehdy.
D:
Nezdá se vám to domýšlivé?
O: Ne.
D: Byl
jste přítomen, když se zde mluvilo o roce 1874 jako o chybném učení a špatném
datu, a roce 1925 jako o chybném datu. Bylo od všech svědků Jehovových vzhledem
k těmto dvěma datům v době, kdy byla propagována, vyžadováno jejich
bezvýhradné, absolutní přijetí, ano, jako absolutní přijetí Pravdy?
O: To
je pravda.
D: Souhlasíte,
že to bylo přijímání omylu?
O: Ne
zcela. Data sama o sobě byla falešná, ale je třeba vidět celkový dopad. Po
celou dobu působení svědků Jehovových od založení Společnosti, Pensylvánské
akciové společnosti, dochází k neustálému obracení srdcí a myslí lidí
k Božímu slovu a jeho spravedlivým nařízením a tito lidé dostávají
duchovní sílu, aby se zastávali toho, o čem ví, že je to správné, aby
vyvyšovali Jehovovo jméno a aby oznamovali Království. Nelze vůbec srovnávat
nějaké zanedbatelné detaily, které byly opraveny, s důležitostí hlavní
věci, kterou je uctívání Jehovy Boha. V průběhu těchto let bylo toto
uctívání vštípeno do myslí svědků Jehovových a nespočetných dalších lidí.
Tajemník
a pokladník tvrdil, že „lidé nemohou stanovit požadavky, které nejsou
v Písmu“. Přesto, jak uvádí jeho vlastní přísežné prohlášení i přísežná
prohlášení dvou předcházejících úředníků Společnosti, „člověk může dospět
k přesnému poznání Písma jedině studiem publikací Společnosti Strážná
věž“. A přestože to bylo falešné proroctví, které bylo předkládáno, bylo jeho
„bezpodmínečné přijetí jako Pravdy uloženo všem svědkům Jehovovým v té
době“. O tomto postupu se dovídáme, že tak to má být, tak je to správné![4] Tajemník-pokladník
prohlašuje, že „je třeba vidět celkový dopad“. I když organizace hlásala omyly,
bylo to v „zanedbatelných detailech“, a proto by měla být posuzována
shovívavě – vždyť „důležitá hlavní věc, kterou je uctívání Jehovy Boha“, byla
přece podstatnou součástí vzkazu. A není fér klást podstatné
s nepodstatným na jednu úroveň. „Nelze to vůbec srovnávat“, jak to
vyjádřil tajemník-pokladník.
To je v určitém smyslu pravda. Bohužel
svědectví všech tří mužů ukazuje, že zatímco pro sebe organizace od ostatních
požaduje takovou toleranci a vyrovnané rozlišovaní mezi fakty, bez rozpaků
totéž upírá druhým. Zatímco požaduje toleranci ode všech, neposkytuje ji svým
členům, kteří mají námitky proti omylnému učení, které nemohou přijmout. Pro ně
má jediný vzkaz: vyloučení a v biblickém smyslu odříznutí rovnající se
smrti. To platí i v případě, že jednotlivec či jednotlivci stále přijímají
všechny ostatní hlavní body učení, nebo že stále upřímně a vroucně „uctívají
Jehovu Boha“. Všichni totiž musí bezvýhradně přijímat všechno,
se vším všudy, jak jim to zástupci Boží zrovna předkládají, včetně omylů.
Alternativa rovná se vyloučení. Pokud organizace zveřejní omyly, mluví o nich
jako o „nepodstatných“. Paradoxně ovšem když někdo tytéž nepodstatné omyly nemůže
přijmout nebo proti nim uvádí námitky, stávají se najednou
nesmírně závažnými, a jejich trvalé odmítání je dostatečným důvodem
k exkomunikaci.
Tato neobvyklá logika by chtěla naznačit, že Bůh je
velmi rozezlen na každého, kdo váhá v přijímání omylů, jež samozvaný posel
hlásá v Božím jménu, a že Bůh naopak nenachází žádné potěšení
v člověku, který trvá na tom, že bude „zkoušet vše, a pak se držet toho
správného a pravdivého, co skutečně přišlo nebo přichází od Boha“. Nota bene
když dojde k vyloučení jménem organizace, Bůh neuzná dotyčného za hodného
života. Ačkoli se to zdá neuvěřitelné, muži, kteří v tomto smyslu
místopřísežně svědčili, nevidí v dané věci žádný rozpor.
Bylo by dobré si připomenout zásadu, která je
vyjádřena v knize Přísloví. Tam čteme: „Dvojí druh závaží je pro Jehovu
něčím odporným, a podvodné váhy nejsou dobré.“[5] Zdá se pravděpodobné, že
jestliže Bůh přísně požaduje, aby při obchodních transakcích lidé nepoužívali
dvojí váhy (podle toho, zda zrovna prodávají nebo kupují), že ještě mnohem
přísněji bude vyžadovat, aby lidé nepoužívali jiné váhy pro sebe a jiné váhy
pro druhé, když se jedná o prokazování obecné tolerance, nebo když jsou
v sázce duchovní zájmy zúčastněných. Posel, který opravdu přišel od Boha,
Ježíš Kristus, to vyjádřil takto: „Protože jakým soudem soudíte, takovým budete
souzeni; a míru, kterou odměřujete, odměří vám.“[6]
Při mnoha jiných příležitostech, nejenom při tomto
uvedeném soudním případu, Společnost Strážná věž žádala po svědcích Jehovových,
aby přehlédli její omyly, a přitom tvrdila, že tyto chyby byly více než
vyváženy mnoha jinými, pozitivními faktory. Ale nikde nevidíme, že by tatáž
Společnost uplatňovala stejné měřítko na ty, nad kterými má autoritu. Pokud
mají tito jednotlivci odlišný názor, třeba právě v nepodstatné věci,
nehledí se na jejich tvrzení jako na „pouhý lidský omyl“, který bude
v průběhu času opraven, ale jako na příčinu k vyloučení. Skutečnost,
že daný jednotlivec s odlišným názorem vede vzorný křesťanský život, se nijak
nepočítá. Každý musí souhlasit s organizací ve všem. Výše uvedená Kristova
slova jasně dokládají, že on s takovým nápadným porušováním zásad rozhodně
nesouhlasí.
Soudní proces ve Skotsku a závažné sporné otázky,
které se v něm řešily, nedávají prostor pro domněnku, že by příslušní
úředníci Společnosti vyjadřovali jen svůj osobní pohled na věc. Navzdory tomu,
že jejich cílem bylo použít proces pro ovlivnění toho, aby svědkové byli uznáni
jako tradiční náboženství, a i proto mohli volit opatrnější slova, jejich
organizace byla ukázána jako autoritářská a legalistická, kladoucí důraz na
přísné dodržování příkazů. Dění, které se v organizaci od té doby
odehrálo, toto hodnocení jenom potvrzuje. Potvrzuje to i moje vlastní zkušenost
s vedoucím sborem.
Některé názory, které úředníci Společnosti během
soudního stání vyslovili, nápadně připomínaly výroky vyjádřené pastorem
Russellem o 45 let dříve, v pozdějších letech jeho prezidentství. První
prezident Společnosti srovnával ve Strážné věži z 15. září
1910 hodnotu čtení Bible samotné s hodnotou čtení šesti svazků Studií Písem,
které byly jeho dílem. Vyjádřil se takto:
Soudíme,
že bychom projevovali značnou nevšímavost vůči Boží prozřetelnosti, kdybychom
si nepovšimli směru, kterým se naše učení ubírá jako důsledek toho, že Pán nám
v naší době poskytl něco, čemu kromě za dnů apoštolů nikdo jiný z lidí bez
ohledu na jejich moudrost dosud neporozuměl. Každý ať ale o tom smýšlí sám za
sebe, a podle toho ať se také chová.
O šesti
svazcích Studií
Písem se dá říci, že to je prakticky Bible uspořádaná podle
námětů, s biblickými texty uvedenými na podporu látky, a proto nebude
nijak nevhodné, když tyto svazky pojmenujeme Bible v uspořádaném stavu.
Chceme tím vyjádřit, že tyto knihy nejsou jenom komentářem k Bibli, ale v podstatě
jsou Biblí samotnou, protože byly psány ne s touhou uvést novou
doktrínu na základě vlastního názoru nebo osobní moudrosti, ale ukázat látku
zcela ve světle Božího slova. Proto se domníváme, že jejich četba je prospěšná
a obsažená poučení jsou nezávadná a že je tento druh biblického studia hodný
doporučení.
Dále
shledáváme, že lidé ani nemohou rozpoznat božský plán věků, pokud studují jenom
Bibli. Rovněž shledáváme, že pokud někdo přestane studovat jednotlivé svazky Studií Písem
(ačkoli je snad mnohokrát přečetl, ačkoli se s nimi v minulosti
důvěrně seznámil, ačkoli je kdysi používal třeba i deset let), odloží je a
vrátí se jenom k Bibli, stane se mu, že i kdyby předtím deset let Bibli
rozuměl, naše zkušenost ukazuje, že do dvou let bude zpět ve stejné temnotě, ze
které vyšel. Na druhé straně, bude-li člověk číst Studie Písem včetně odkazů
v nich uvedených, i kdyby nepřečetl ani stránku z Bible, bude za dva
roky stále ve světle, protože bude mít světlo z Písma.
„Všichni budou
vyučování Bohem“
Toto
můžeme uzavřít tvrzením, že bychom pak nerozuměli ničemu jinému z Bible
než tomu, co tam dosud bylo napsáno. Proto nechceme mít sklon mařit příliš
mnoho času tím, co vidíme kolem sebe, že mnozí lidé čtou z Bible kapitolu
za kapitolou a k ničemu jim to není. Tudy se nechceme vydat. Víme, že
bychom vlastně Písmo vůbec nestudovali. Byla by to neplodná cesta, kterou se
před námi ubírali mnozí, když si četli v Bibli. Řekněme proto, že tentýž
nebeský Otec, který nás jako své děti provází k současnému poznání pravdy
a k současnému porozumění, bude-li mít pro nás nějakou další užitečnou
informaci, pak nám ji zjeví zase stejným způsobem jako dosud. Nevidíme tedy
žádnou nutnost číst Nový zákon každý den a každý rok. Nepokládáme to za
nezbytnou potřebu. Vidíme, že text, který říká, že „všichni budou vyučováni
Bohem“, ve skutečnosti naznačuje to, že Bůh nás svým vlastním způsobem upozorní
na určitý náhled na božskou pravdu, který bude zrovna představovat „pokrm
v pravý čas pro domácnost víry“.
„Studie Písem“ nejsou náhradou za Bibli
Neříkáme
tím, že bychom měli chápat Studie Písem jako náhradu za Bibli. Studie Písem
stále odkazují na Bibli, a jestliže o tom máte pochybnosti nebo jestliže vaše
paměť selhává, osvěžte si ji a uvidíte, že všechny vaše myšlenky jsou
v souladu s Biblí – nejenom v souladu se Studiemi Písem, ale
v souladu s Biblí.
Můžeme k tomu ještě poznamenat, že velmi mnoho
přátel v Pravdě se řídí podle pravidla denně přečíst dvanáct stránek
Studií Písem. Nevíme o nikom, kdo takto jedná a ještě využívá i ostatních
opatření milosti, která Pán poskytl (Úsvit, shromáždění svědectví, nedělní
shromáždění, shromáždění poutníků, studia Berejských, Manna atd.), že by
opustil pravdu. Naopak, víme ale o mnohých, kteří si myslí, že všechno již dávno
věděli, zatímco nevěděli ani polovinu z toho, co si teď myslí, že znali, a
tito lidé teď zapomínají další polovinu a klopýtají a propadají se zpátky do
tmy.
Ať si každý dělá, co chce. Když se mu líbí číst
znovu a znovu kapitoly, kterým nerozumí ani on, ani ostatní, ať přitom doufá,
že přijde na nějakou pravdu. To je jeho věc. Když si to přeje, ať v tom
pokračuje. Má plné právo se rozhodnout, že chce strávit
týdny a roky tímto způsobem, ale je nanejvýš pravděpodobné, že i když náhodou
něco objeví, stejně to bude špatně.
Neslyšel jsem mnoho o výše uvedených výrocích až do
roku 1979. Tehdy během zasedání vedoucího sboru prezident Franz chtěl zdůraznit
jednu myšlenku, a proto uvedl:
Pastor
Russell říkával, že pokud by se někdo měl rozhodnout mezi Biblí, nebo knihou
Společnosti, udělal by lépe, kdyby si vybral knihu Společnosti.
Už i v té době jsem si myslel, že snad není
možné, abychom takové prohlášení vůbec opakovali, a dokonce mu přisuzovali
nějakou váhu. Později, když jsem si tento výrok ve Strážné věži z roku 1910
vyhledal, jsem si říkal, že kdykoli organizace takový výrok opakuje, měla by se
přitom pořádně stydět.
Není pochyb o tom, že zmíněná Strážná věž
napsaná Russellem vyjadřovala myšlenku, že rozeznat Boží předsevzetí
z Bible samostatně není možné. Kromě toho obsahovala tvrzení, které
dokládala mnoha zkušenostmi, že každý, kdo přestane číst Russellovy Studie Písem
a bude číst pouhou Bibli, do dvou let upadne do temnoty světa. A naopak. Každý,
kdo na dva roky odloží Bibli, a bude číst Studie Písem, zůstane ve
světle. Čtení Bible kapitolu za kapitolou nebylo pokládáno za nutné, zatímco
denní čtení Studií
Písem bylo chváleno jako využívání Pánových opatření. A jak
jinak: než se na pozemské scéně objevily spisy prezidenta Strážné věže, nikdo
na světě nemohl opravdu rozumět, o čem Bible je.
Stojí za povšimnutí, že Společnost Strážná věž dnes
nejen že znovu nevydává žádnou Russellovu publikaci, ale dokonce ani žádnou
nemá na skladě. Ale jeho názory z roku 1910 byly v podstatě opakovány
úředníky Společnosti ve Skotsku v roce 1954 a znovu na zasedání vedoucího
sboru v roce 1979. Rozpoznatelný rozdíl je v tom, že důraz se
s uplynulými léty přesunul z jednotlivce na organizaci, přičemž
zůstalo tvrzení, že literatura Společnosti Strážná věž je nezbytně nutným,
doslova a do písmene nepostradatelným, požadavkem pro porozumění Bibli. Tento
požadavek byl přitom dogmaticky rozšířen o výklad, podle kterého je přijetí
nauk uvedených v literatuře, dokonce jednou z Božích podmínek pro
získání života. A na rozdíl od doby C. T. Russella, nesouhlas nyní vede k odnětí
pospolitosti.
Ještě o něco později, 17.
listopadu 1979, kdy jsem odletěl na zónovou návštěvu západní Afriky, Fred Franz
- tehdy již prezident Společnosti - vedl ranní biblickou diskusi pro rodinu
v ústředí. Jeden z účastníků si dělal doslovné poznámky, a po mém
návratu mi do nich ze zajímavosti dal nahlédnout:
Dnes
zase někteří mluví o tom, že by se měla číst Bible, že bychom měli číst „jenom
Bibli“. Církve křesťanstva doporučují totéž po staletí, a jenom se podívejte,
k jakému zmatku to vede.
Stojí
za to si připomenout, že dávno předtím, než jsme se stali Biblickou a traktátní
Společností Strážná věž, byli jsme Traktátní společností Strážná věž.[7] Ve skutečnosti teprve
relativně nedávno jsme začali vydávat Bible. Výlučným účelem naší existence
jako Společnosti je oznamování Království zřízeného v roce 1914 a varování
o pádu Velkého Babylóna. Naše poselství má zvláštní námět, který chceme
sdělit.
Když na mě byla řada, abych tytéž ranní diskuse vedl
já, často jsem vybízel k tomu, abychom Písmo četli více a zdůrazňoval jsem, že
Bible je primárním zdrojem našeho poznání a konečnou autoritou pro všechny
křesťany. Neměl jsem přitom pocit, že bych se tím stával nepřítelem organizace.
Nikdy jsem nezapomněl na silné a nezapomenutelné myšlenky, které byly uvedeny
ve Strážné
věži v roce 1946.[8] Článek, ve kterém byly
uvedeny, se jmenoval „Bůh budiž pravdivý“, a rozebíral tvrzení jak židovských,
tak katolických autorit, že byly „po celou dobu trezorem veškeré pravdy“.
37Psané Boží Slovo nepotřebuje
přidávání tradičních výkladů, které jsou osobními výklady jednotlivých lidí
nebo celých organizací. Netvrdíme na základě naší zanedbatelné autority, že
Bible postačuje sama o sobě. Uvádí to apoštol Pavel v inspirovaném dopise
svému spolupracovníkovi Timoteovi: „Od dětství znáš svatá Písma, která tě
poučují o záchraně skrze víru, která je v Ježíši Kristu. Bůh inspiroval
celé Písmo, které je užitečné k vyučování, napravování, ukázňování,
k poučování ve spravedlnosti, aby Boží člověk byl dokonalý, připravený pro
každý dobrý skutek.“ (2. Tim. 3:15-17, Douay) Kdyby ústní tradice
nábožensky založených lidí byly nutné k doplnění kánonu Bible, Pavel by
nenapsal, že inspirovaná svatá Písma jsou dobrá do té míry, že mohou učinit
Božího člověka dokonalého ve víře a oddanosti Bohu. Pokud by
tomu tak bylo, Písma by byla nedostatečná a jejich vliv by ponechal Božího
člověka v nedokonalosti. Ale Pavel měl na mysli Timoteův růst
k dokonalému křesťanovi, když mu napsal, aby vynaložil veškeré úsilí při
studiu Bible a zacházel s ní správně. Čteme: „Studuj pozorně, aby ses
představil Bohu jako schválený, jako dělník, který se nemá za co stydět, který
správně zachází se slovem pravdy.“ (2. Tim. 2:15, Douay) Všichni, kdo chtějí věrně
sloužit Bohu jako Jeho svědkové, neudělají chybu, budou-li následovat tento
pokyn.
Ber v úvahu
nejvyšší autority
38Ti, kdo vyvyšují církevní
nebo organizační hierarchii, mají pro nás závěrečný a silný argument. Říkají:
„I
kdybychom vůbec nebrali v úvahu církevní tradice a zůstali u Bible samotné,
stejně by nebylo možné, aby si každý čtenář Bibli vykládal sám. Stejně bychom
potřebovali viditelnou organizaci věrných, kteří by působili jako ‚stávající
magisterium‘, neboli síla, která by druhé vyučovala, jak vykládat Písma, a na
jejich základě by činila Boží vůli zřejmou. Stačí se podívat na různé skupiny
protestantů, které vznikly proto, že si každý jednotlivec může vykládat Bibli
po svém.“
K tomuto
výše uvedenému argumentu můžeme říci jenom to, že množství protestantských sekt
a kultů ani v nejmenším nesvědčí o tom, že by Bible měla nějaký
rozdělující vliv na ty, kdo považují jenom ji za dostatečnou pro jejich víru.
Bible není knihou, která by vedla k rozdělení. Je v souladu sama se
sebou i s každou z knih v ní obsažených. Rozdělující silou mezi
sektami křesťanstva je právě náboženská tradice, podle které se řídí. Biblická
pravda je sjednocující silou. Ježíš Kristus se nejprve modlil: „Posvěť je
pravdou, tvé slovo je pravda.“ A poté se ihned modlil, aby všichni, kdo se
stanou věřícími, ať v jeho době, nebo v časech budoucích, se dokázali
sjednotit, aby byli jedno, tak jako on a jeho nebeský Otec jsou jedno. (Jan
17:17-23) Čas k této jednotě nastal v naší době, protože my žijeme
v čase konce tohoto světa. A svědkové Jehovovi, kteří vyšli ze všech
různých náboženských organizací, již jsou jednotní, a jednotně
slouží Bohu navzdory původním náboženským vlivům, které je rozdělovaly.
39Jak toho bylo dosaženo? Jak
jsou rozpory plynoucí z osobního výkladu svatých Písem překonávány nebo
odstraněny? Je to proto, že bychom byli závislí na viditelné pozemské
organizaci nebo viditelném pozemském vůdci? Odpověď zní: Ne. Je to proto, že
uznáváme Jehovu Boha a Ježíše Krista jako nejvyšší autority, před kterými se
kvůli svědomí každá duše musí sklánět. (Římanům 13:1) Je to proto, že uznáváme
Jehovu Boha jako jediného pravého a živého Boha, nejvyššího neboli svrchovaného
Vládce, Ježíše Krista jako jeho pomazaného Krále a vyvoleného Služebníka,
kterého Jehova jmenoval jako Vůdce a Velitele národů. (Izajáš 42:1; 55:3, 4;
Matouš 12:18; Skutky 13:34) Je to dále proto, že uznáváme Jehovu jako živého,
vždy přítomného Učitele jeho pozemské církve, a proto, že nás, „Boží církev“,
vyučuje prostřednictvím Hlavy, Ježíše Krista. – Izajáš 54:13; Jan 6:45.
40Svědkové Jehovovi proto
netvrdí, že jejich církev je náboženským, hierarchickým uspořádáním, jak to
tvrdí různé náboženské autority, které si osobují právo na magisterium neboli
učitelské oprávnění, které je ustanovuje k službě „Bohem jmenovaných
správců a vykladačů Bible“. Jejich úřad by se rázem stal zbytečným, pokud by
každý dostal možnost vykládat Bibli podle svého pochopení. Věřící lidé, kteří
se neřídí touto tradiční hierarchií, spíše uznávají daleko vyšší autority,
totiž Jehovu Boha a Ježíše Krista, a proto také uplatňují inspirované a
neselhávající prohlášení apoštola k Timoteovi: „Abys věděl, jak se máš
chovat v Božím domě, kterým je církev živého Boha, sloup a opora pravdy.“
– 1. Timoteovi 3:15, Douay.
Tato odpověď ve Strážné věži na argumenty
týkající se nutnosti existence hierarchicky uspořádaných náboženských
organizací na mě hluboce zapůsobila. Odpovídala na tři vznesené námitky:
1. Není
možné, aby si každý čtenář Bibli vykládal sám.
2. Potřebujeme
viditelnou organizaci věrných, kteří by působili jako „stávající magisterium“,
neboli síla, která by druhé vyučovala.
3. Bible
má rozdělující vliv na ty, kdo považují jenom ji za dostatečnou pro jejich
víru.
Na každou z těchto námitek byla odpověď Strážné
věže: To není pravda!
Bylo také zcela zřetelné, jak se Strážná věž
vyjádřila k otázce jednoty a rozkolů. Jednoznačně uvedla, že rozpolcenosti
se nevyhneme tím, že bychom se stali závislými na nějaké pozemské organizaci,
ale tím, že nad sebou budeme uznávat Jehovu Boha a Ježíše Krista. Jasně a bez
sebemenších pochyb jsme se dále dočetli, že svědkové Jehovovi
…
netvrdí, že jejich církev je náboženským hierarchickým uspořádáním, jak to
tvrdí různé náboženské autority, které si osobují právo na magisterský úřad
neboli nadřazené postavení, které je ustanovuje k službě „Bohem
jmenovaných správců a vykladačů Bible“.
Když jsem pročítal tyto zásady z roku 1946,
souhlasil jsem s nimi z celého srdce a dodnes bych ze všech sil
podporoval jakoukoli skupinu lidí, která by podle těchto zásad chtěla žít.
Dlouho jsem si ostatně myslel, že v takové skupině žiji. Jistí lidé mě ale
přesvědčili, že je to jinak. Byli to ti samí lidé, kteří kdysi vydali výše
uvedené zásady.
Autorem článku „Bůh budiž pravdivý“ byl Fred Franz.
Četli jsme v něm krásná, odvážná, otevřená prohlášení. Jak jsme ale
viděli, všechna do jednoho byla popřena o pouhých osm let později ve Skotsku.
Opětovně, krok za krokem, došlo k jejich dalšímu popření v řadě
článků otištěných později ve Strážných věžích. Musel jsem ale strávit devět let
ve vedoucím sboru, abych si hloubku tohoto zapření plně uvědomil. Ačkoli to určitě
nebylo jejich cílem, členové vedoucího sboru mi svým jednáním v podstatě
umožnili pochopit, že tyto vznešené zásady sice byly na papíře uvedeny, ale
v praxi nikdy nebyly naplněny.
Dal jsem si tu práci, a snažil se najít, zda po roce
1946 bylo ještě někdy publikováno něco, co by se obsahem alespoň trochu blížilo
odvážnému názoru na osobní svobodu křesťana, jež byla oslavována v těchto
článcích. Moje pátrání bylo marné. Zeptáte se: Proč? Co mohlo způsobit takovou
změnu, takovou dvojakost, v níž se organizace tak jednoznačně staví za
určitý názor, aby jej za několik let zcela opustila a zaujala diametrálně
odlišnou pozici? Pozici, ve které si činí stejné nároky na nábožensky
vyžadovanou autoritu, kterou předtím vzhledem k ostatním skupinám
s takovou jasnozřivostí veřejně odsoudila jako důsledek „hierarchického
přístupu“? Jak se vůbec může stát, že muži cele oddaní cestě zbožnosti, se
najednou naprosto vědomě chápou církevní moci nad druhými, a přitom necítí
pražádnou potřebu své jednání spolukřesťanům vysvětlit, omluvit se jim nebo
alespoň říci, že to, co se zastávalo kdysi, už se nehodí?
Částečným důvodem je nepochybně to, jak se měnila
povaha, osobní názory a celkové rozpoložení těchto mužů. V našem
konkrétním případě to platí dvojnásob, protože v letech 1942 až 1975 byla
správa organizace velmi osobní záležitostí, která se točila kolem dvou mužů,
Nathana Knorra a Freda Franze, který byl mužem číslo jedna při vytváření nauk
svědků Jehovových.[9]
Pokud taková situace nastane, mnohé pak záleží na
emocích a postojích a spíše než k vyrovnanému náhledu dochází pak
k těžko předvídatelnému jednání. Jsem nicméně přesvědčen, že pro
autoritářský přístup, který se projevuje v takovém měřítku jako ve
Společnosti Strážná věž, musí existovat hlubší příčina. Tato příčina spočívá
v neměnných vzorcích lidského chování, které se v dějinách opakují až
s depresivní pravidelností. Jsou to vzorce chování, které se uplatňují ve
skupině lidí, kteří opouštějí tradiční náboženství, přísahají na Bibli jako
jediný a výlučný zdroj své budoucí cesty a říkají, že nebudou uznávat jinou
autoritu než autoritu Bible. Ze skromných počátků se tyto skupiny rozrůstají do
velkých náboženských celků, a jak dospívají, utvářejí svoji vlastní soustavu
norem a nauk, svoji Pravdu. Touto soustavou pak nevyhnutelně začnou měřit, jak
dalece duchovní jejich členové jsou. Ruku v ruce s tímto růstem se
rozvíjí a upevňuje prosazování ústřední moci nad dřívějšími i novými členy, aby
se dosáhlo toho, že se všichni podrobí naukám, které se postupně utvářejí. V některých
extrémních případech nově seskupené vedení začne předepisovat, co se bude číst
a studovat, o čem se smí mluvit, co se má učit a co se může a nesmí dělat.
Poslední krok je logickým důsledkem: utvořená náboženská autorita začne nejenom
dohlížet na to, aby všichni jednali podle pravidel, která v průběhu svého
vývoje organizace utvořila, ale toho, kdo se nepodrobí, bez váhání také trestá.
Kruh se uzavírá, původní ideály se ztrácejí, a skupina vykazuje stejné znaky
jako má náboženství, ze kterého se oddělila. Mnohá současná náboženství prošla
přesně tímto vývojem.
Důležitým
předpokladem pro tento věčný koloběh je jeden z povahových rysů člověka, který
i v prvním století přispěl ke zkáze křesťanského sboru a změnil toto
bratrství lidí spojených láskou a vírou jen v několik podstatných nauk na
systém církevní hierarchie, který od té doby ve společnosti zapustil hluboké
kořeny. Pevně věřím, že jak dějiny, tak biblická zpráva dokládají, že tímto
základem pro touhu ovládat druhé je náš sklon neustále chtít od druhých, aby se
podřizovali naší vůli. Nepřekvapí nás tedy, že Ježíš Kristus své následovníky
před tímto sklonem opětovně varoval.
[1] Biskup Benjamin Hoadley,
citovaný v McClintockově & Strongově Cyclopedii biblické, teologické a
náboženské literatury, sv. I, strany 553, 554.
[2] Jan 8:32.
[3] Pravopisné chyby, které se
občas v přepisu (v originále) vyskytují, vznikly při soudním zápisu.
[4] Vzhledem k prohlášením
týkajícím se let 1874 a 1925, zmiňovaným ve svědectví u soudu viz kniha Krize
svědomí, strany 143-152, 159-162, 172-195.
[5] Přísloví 20:23.
[6] Matouš 7:2.
[7] Původní název korporace
zněl: Traktátní společnost Siónská strážná věž.
[8] Vydání z 1. listopadu
1946, strana 330.
[9] Jak uvádím v knize Krize
svědomí (strana 87, poznámka pod čarou 15) odvolával se člen
vedoucího sboru Karl Klein při několika příležitostech na zasedáních vedoucího
sboru na Freda Franze jako na dlouholeté „orákulum“ organizace.
- Kapitola 1 | OBSAH | Kapitola 3 - |
© Infofórum Straznavez.CZ, www.straznavez.cz & Commentary Press, www.commentarypress.com