- Předmluva | OBSAH | Kapitola 2 - |
1.HLEDÁNÍ KŘESŤANSKÉ SVOBODY
Když
nás Kristus osvobodil, chtěl, abychom zůstali svobodní ... podstatná je víra,
která prokazuje svoji sílu prostřednictvím lásky. Měli jste dobrý start. Kdo
vás přiměl, abyste se zmenšenou dychtivostí poslouchali pravdu?
– Galaťanům 5:6, 7, Jerusalem Bible.
SVOBODA, obdobně jako víra, láska a
pravda, je životně nezbytnou součástí pravého křesťanství. Víra, láska a pravda
vzkvétají tam, kde panuje svoboda. Kde je svobody málo, nebo žádná, víra, láska
a pravda nevyhnutelně strádají. – 2. Korinťanům 3:17.
Boží syn nám dal svobodu za zcela zřetelným účelem.
Dostali jsme svobodu, abychom v naší víře a lásce mohli dojít co nejhlubšího
vyjádření, které by nebylo spoutáno omezeními, jimiž nás svazují smrtelní lidé,
nikoli Bůh. Pokud se této svobody vzdáme, nevyhnutelně to bude mít za následek
ztrátu pravdy. A ti, kteří nás pak začnou postupně spoutávat, budou tak činit
prostřednictvím nikoli pravdy, ale omylu.
Statisíce lidí se v průběhu několika uplynulých
desetiletí oddělily od náboženství, do kterého jsem se narodil – náboženství
svědků Jehovových. Během téhož období se statisíce jiných lidí staly členy
tohoto náboženství, a to dokonce tolik, že svědkové mohou vykazovat stabilní
růst. Domnívám se, že ani úbytek ani nárůst samy o sobě nic nedokazují.
U těch, kteří se rozhodli odejít, je důležité znát příčinu jejich odchodu, která byla důvodem
jejich rezignace. Byla to jejich láska k pravdě, touha začít vyjadřovat
svoji víru a lásku v prostředí skutečné křesťanské svobody? A opravdu to
v prostředí, které opustili, nebylo možné? Bylo to, že se rozhodli odejít,
oprávněné?
Obdobně
je možné položit určité otázky těm, kteří se členy stávají. Nelze popřít, že
mnozí z nich byli předtím bez zájmu o náboženství, nepociťovali duchovní
potřeby, a jejich pohled na svět byl převážně zaměřen na hmotné věci. Vstupem
mezi svědky u nich v těchto oblastech došlo mnohdy k zásadní změně.
Určitá část z nich se s pomocí nově nalezené víry osvobodila
z pout tak vážných problémů jako je alkoholismus, závislost na drogách a
násilné a podvodné chování, nebo dokonce opustili svět zločinu. V jejich
životě nepochybně došlo k výraznému zlepšení.
Nicméně tento druh pomoci se nedostává pouze těm,
kteří vstupují mezi svědky. Drtivá většina náboženství a církevních organizací
také vede k víře v Boha, poskytuje stejnou pomoc ve stejných
oblastech, a poté, co lidé uvěří a obrátí se, vykazují v tomto ohledu
stejné úspěchy. Není rovněž sporu o tom, že i ostatní společenské organizace,
které svoji podstatou nemají s náboženstvím nic společného, například
Anonymní alkoholici nebo střediska pro pomoc závislým na drogách a další
instituce, mohou vykázat podobná čísla v počtu vyléčených lidí. Navíc
naprostá většina z těch, kteří se svědky stávají, tyto závažné problémy
nemá.
Je proto třeba se znovu zeptat: Jakkoli se zisk
z členství mezi svědky zdá vysoký, jakou cenu každý, kdo vstupuje, nakonec zaplatí?
Je touto cenou to, že za život v organizaci svědků Jehovových se platí
ztrátou svobody vyjadřovat pravdu, víru a lásku spontánním způsobem, a místo
toho se musíme podřídit nadvládě lidí? A pokud ke ztrátě této svobody
dojde, nastalo v našem životě vůbec nějaké zlepšení? Zdá se, že
prospíváme. Ale prospíváme jako křesťané?
Je samozřejmé, že tyto zkoumavé otázky by si měli
klást lidé ve všech náboženstvích, která mají křesťanský základ, a já doufám,
že to, o čem píši, se prokáže jako dobrá pomoc pro lidi s různým
náboženským zázemím. Závažný problém, který předkládám, se zdaleka netýká jenom
náboženské skupiny, o které pojednávám. Dotýká se samotné podstaty dobrého
poselství o Božím synu Ježíši Kristu.
V čem spočívá
rozdíl
Před několika stoletími, v době reformace,
mnozí lidé na základě svého svědomí pociťovali nutnost odmítnout církevní
nadvládu nad svou vírou a životem. Jeden z nich vyjádřil svoje křesťanské
přesvědčení takto:
Křesťan
je svobodným pánem nade vším a není podřízený nikomu.
A doplnil:
Křesťan
je poslušným služebníkem ve všem a podřízený každého.[1]
Zdánlivě se jedná o dva protichůdné výroky.
Zdánlivě. Uvedený výrok pouze parafrázuje slova apoštola Pavla v 1.
Korinťanům
9:19:[2]
Jsem
svobodným člověkem, a nemám žádného pána. Ale ze své vůle jsem se stal
služebníkem každého, abych získal na svoji stranu co nejvíce lidí.
Nacházíme zde významný
rozdíl. V prvním případě se jedná o vynucenou podřízenost, která je
vyžadována lidmi, jež o sobě prohlašují, že nad námi mají nadřazené postavení,
a trvají na tom, abychom se jejich autoritě plně podrobili. V druhém případě
vidíme dobrovolnou podřízenost a službu druhým, která nenuceně, přirozeně,
svobodně pramení z našeho srdce. Podvolujeme se a sloužíme druhým ne proto, že
nám to nařizují nebo že to po nás vyžadují, ale protože vidíme, že to potřebují,
a že takový přístup přináší obecný prospěch. Pavel nad sebou neuznával žádného
pána kromě toho, kterého pro něj ustanovil Bůh jako jeho Hlavu a Mistra, Ježíše
Krista, a neskláněl se před nikým jiným, ať již to byl jednotlivec nebo skupina
lidí. O všech, kdo si osobovali nárok mít autoritu nad ostatními, se vyjádřil
takto:
Nenápadně
se mezi nás vplížili, aby slídili po naší svobodě, kterou máme v Kristu
Ježíši, a chtějí nás zahnat do otroctví (pokouší se spoutat nás pravidly a
nařízeními, Phillips
Modern English). Byl jsem tak pevně rozhodnut uchránit pro vás
přesný význam dobré zprávy, že jsem těmto lidem, byť jen na chvíli, ani
z úcty neustoupil.[3]
Apoštol Pavel rozhodně
nebral na lehkou váhu skutečnost, že by křesťanská svoboda měla být obětována
náboženské vrchnosti. Slova, která byla uvedena na začátku této kapitoly,
napsal lidem, kteří dopustili, aby byli zaváděni na scestí nesprávně
uplatňovaným Božím slovem nebo pokrouceným dobrým poselstvím. V jeho době
to zejména znamenalo, že někteří lidé násilně nutili křesťany, aby se znovu
závazně podrobili smlouvě Zákona, a tím podstatně omezili svoji svobodu
v Kristu. Proč byl tento nátlak tak zákeřně nebezpečný? Vždyť přece nešlo
o nic víc, než vzít tentýž Bohem posvěcený Zákon, který kdysi slavnostně předal
Mojžíšovi, a začít ho uplatňovat pro křesťany. Co na tom mohlo být špatného, a
proč Pavel trval na tom, že by uplatňování tohoto Zákona vedlo „k opětovnému
svázání otrockým jhem“?
Toto nebezpečí částečně spočívalo v tom, že
podřízenost takovému zákonu by s sebou nevyhnutelně přinesla uspořádání,
ve kterém by opět začali hrát závažnou roli muži, kteří by plnili roli
vykladačů zákona. Jejich rozhodnutí by následně měla váhu závazných pravidel a
bezprostředně poté by následovalo vytvoření soudních orgánů neboli církevních soudů,
které by dohlížely na dodržování vydaných pravidel, případně jejich vynucování
a nakonec trestání těch, kdo by se příkazům nepodrobili. Neznamenalo by to nic
jiného než návrat ke kněžskému prostřednictví, tentokrát ale nad křesťany,
ačkoli ti měli mít pouze jediného kněze a prostředníka, Božího syna.[4] Jaké tedy mohly být důvody,
které v prvním století vedly některé muže v křesťanských sborech
k touze znovu zavést dodržování Zákona? Není sporu o tom, že - ať vědomě
nebo podvědomě - tito muži chtěli získat kontrolu a autoritu nad ostatními.
Toužili po získání moci nad svými bližními a vytvoření mezistupně mezi
spolukřesťany a jejich oprávněnou Hlavou, Ježíšem, což představovalo jeden ze
zaručených způsobů, jak takovou moc získat. Jejich odsouzeníhodné jednání
naplnilo Pavlova prorocká slova ve Skutcích 20:29, 30:
Vím, že
po mém odchodu vstoupí mezi vás utlačující vlci a nebudou něžně zacházet se
stádem, a z vás samotných povstanou muži a budou mluvit převrácené věci,
aby za sebou odvedli učedníky.[5]
Jejich argumenty vypadaly hodnověrně, zdály se
logické, a jak vidíme z Pavlových slov, mnozí se nechali přesvědčit a
přijali tento druh výkladu jako pravdu Božího slova. Zastánci dodržování Zákona
například mohli druhé přesvědčovat o tom, že Bůh vyžaduje spravedlnost a
svatost – což je jistě pravda – a že bez zavedení nějakého zákona v této
věci hříšní lidé sklouznou do nepravostí. To se samozřejmě může stát mnoha
lidem, možná většině, ale v žádném případě by se to nemělo stát
opravdovému křesťanovi. Jako první krok pro dosažení svého cíle si zákoníci
zvolili vynucování obřízky zavedené před dvěma tisíci lety v Abrahamově
době. Nehodlali ale zůstat pouze u ní, a postupně ke svým požadavkům navršovali
další a další rysy Zákona, o kterých prohlašovali, že jsou rovněž nezbytné
k dosažení spravedlivého postavení před Bohem a k uchování čistoty
sboru.[6]
Je patrné, že nejzávažnější nebezpečí spočívalo ve
způsobu, kterým přehnané zdůrazňování Zákona měnilo vztah křesťana k Bohu,
ke kterému mělo docházet jedině prostřednictvím Krista. Dále ve způsobu, kterým
se měnil pohled na základ křesťanské naděje a na to, jaké činnosti jsou vlastně
službou Bohu, kterou by On schvaloval. Pavel jasně rozpoznával takový směr jako
závažné porušení a popření původního dobrého poselství, jehož kázáním byl Bohem
a Kristem pověřen.[7]
V následující pasáži Písma zcela jasně vysvětlil, o jaký závažný rozdíl se
jedná:
Vy,
kteří se snažíte nalézt spravedlnost ze Zákona, se takovým jednáním odcizujete
Kristu; odpadáváte od Boží milosti. Ale my vírou dychtivě očekáváme skrze Ducha
spravedlnost, ve kterou doufáme. Protože v Kristu ani obřízka ani
neobřízka nemají žádnou hodnotu. To jediné, na čem opravdu záleží, je víra,
která je vyjádřena prostřednictvím lásky.[8]
V těchto několika slovech - „víra, která je
vyjádřena prostřednictvím lásky“ - inspirovaný autor shrnuje ústřední myšlenku
křesťanského života. K tomuto životu nás nemůže nutit obava, zda dodržujeme
pravidla, ani to, zda nás za jejich dodržování druzí budou schvalovat, a už
vůbec ne negativní pocit strachu, že za porušení předepsaných pravidel a
nařízení bude následovat předvolání před právní výbor. Muži a ženy jsou ke
křesťanskému způsobu života podněcováni vírou a láskou. Víra a láska jsou tou
pozitivní silou, která nejenom působí proti našim sklonům k hříchu, ale
zároveň nás také povzbuzuje ke znamenitým skutkům, které jsou ovocem
nenarušeného vztahu k Božímu synu.
Příklad z rodinného prostředí snad může pomoci
jako znázornění, které by ještě výrazněji ukázalo, v čem spočívá rozdíl
mezi životem pod Zákonem a životem pod Boží milostí – k jak odlišným
výsledkům tyto odlišné přístupy nakonec vedou.
Představte si domov, ve kterém manžel je zároveň
otcem i rozhodujícím živitelem rodiny. Řekněme, že by se rozhodl prokázat
schopnost řídit svoji domácnost prostřednictvím mnoha různých zákonů a
vymezením pravidel, které má jeho žena dodržovat. Například jakým způsobem,
v jakém dnu týdne a přesně v kolik hodin by se měla starat o rodinu a
domácnost – kdy uklízet dům, kdy nakupovat, kdy vařit, kdy prát a žehlit, kdy
ukázňovat děti. Není sporu o tom, že takový manžel by mohl žít ve velmi
uspořádaném domově, ve kterém by se všechno odehrávalo podle jeho rozvrhu. Dá
se ovšem také se značnou jistotou říci, že manželka tohoto pána domu by ke
štěstí měla velmi daleko. On sám by ještě mohl prožívat určitý druh uspokojení
z toho, že díky tomu, že ho ostatní poslouchají, všechno v rodině
běží jako na drátkách, podle předem daného seznamu pravidel, přesně tak, jak on
to požaduje. Bohužel tento muž by nikdy nebyl schopen zjistit, zda ti, kteří se
mu podřizují, se mu podřizují proto, že ho mají rádi.
Představme si teď manžela, který věří v moc
lásky a laskavosti, manžela, který netrpí falešnou představou, že jeho manželka
je povinna ho poslouchat. Naopak, svojí ženy si váží a věří jí, nepochybuje o
její inteligenci a její schopnosti dobře spravovat domácnost na základě vlastní
úvahy a osobní iniciativy. Manžela, který věří, že jeho partnerka má stejný
zájem jako on na tom, aby jejich společný život byl úspěšný, a podle tohoto
poznání s ní také jedná. I tento domov bude zřejmě uspořádaný a dobře
udržovaný. Jak šťastně, uvolněně, svobodně se v něm ale bude žít - na
rozdíl od toho předcházejícího! Takové příjemné ovzduší vznikne proto, že
manželé spolu o věcech diskutují a snaží se dávat přednost společným závěrům a
rozhodnutím, spíše než by se všechno podřizovalo tomu, co řekne muž, protože
„on si myslí, že to tak má být“. Aniž by bylo vydáno jediné pravidlo nebo
nařízení, domácnost, kterou chválíme, bude čistá, jídlo včas a dobře
připravené, šaty vyprány a vyžehleny, děti poslušné, vážící si a respektující
svého otce. Teprve tehdy hlava rodiny může pociťovat opravdové uspokojení a
radost a vědomí, že všechno je, jak má být, protože jeho žena ho miluje, chce
s ním být a na její rodině jí opravdu záleží.
Jak patrno, navenek se obě rodiny mohou zdát stejné.
Ale co se v nich odehrává, je od sebe na hony vzdáleno; klíč
k propasti, která je od sebe odděluje, spočívá v motivaci a v duchu,
kterým se výsledků dosahuje. A stejně propastně rozdílný je život dvou
křesťanů, z nichž jeden je ovládán Zákonem, a druhý Kristem a Boží
nezaslouženou laskavostí, jež skrze něj přichází.
V tom všem se nepochybně zrcadlí Boží moudrost.
Láska a víra jsou ve skutečnými Božími „směrnicemi“, které zasahují do hloubi
našich myšlenek a srdcí. Mohou postihnout každou oblast našeho života způsobem,
kterému se pravidla a zákony nikdy nemohou ani přiblížit. Vždyť jedině proto,
že mu nic není nařízeno, ocitá se křesťan v postavení, ve kterém dává najevo,
kým je ve svém srdci. A pouze to se také u Boha počítá.
Čím déle jsem byl členem vedoucího sboru svědků
Jehovových, tím palčivěji jsem tuto spornou otázku pociťoval. Shledával jsem,
že při zasedání vedoucího sboru je nepoměrné množství času věnováno rozhodování
o tom, podle jakých pravidel se má řídit soukromý život jednotlivců. Viděl
jsem, jak jedno nařízení vede k problémům, jejichž řešení si vyžaduje
vydání dalšího nařízení, kterým by se pak konečně dalo posoudit, zda druzí
jednají správně. Tak jsme se usnesli, že jedině budou-li druzí poslouchat námi
vydané pokyny, budou moci být počítáni za spravedlivé před Bohem. Nemohl jsem
než se ptát: Proč bychom to takto vůbec měli dělat? Máme my, velmi úzká skupina
mužů, skutečně oprávnění od samotného Boha, abychom toto dělali? Jaká je
naděje, že tímto jednáním prospíváme těm, kterým máme sloužit?
Pochopil jsem hloubku celého problému až
v okamžiku, kdy jsem si uvědomil, že biblická svoboda v našich
životech není pouze svobodou od nadvlády mojžíšského Zákona. Nikoli, biblickou
svobodou je míněno takové pojetí svobody, ve kterém do našeho života nezasahuje
žádná soustava zákonů. Jsme svobodní, když naše jednání není vynucováno žádnými
pravidly. K dosažení schváleného postavení v křesťanském sboru existuje
cesta, která je vznešenější než cesta zákonů a pravidel. Osvobození člověka od
pravidel je klíčem, který činí křesťanskou svobodu možnou, dosažitelnou a
žádoucí.
Zákony a pravidla samy o sobě nejsou špatné (a mnoho
lidí by se bez nich neohlíželo vůbec na nic).[9] Ale láska a víra jsou jim
natolik nadřazeny, že dokážou vykonat mnohem více než zákony; dokážou vytvořit
spravedlivého ducha, který vychází ze srdce. Neboť komu bychom více důvěřovali,
koho bychom více uznávali a koho bychom si více vážili: člověka, který říká, že
se nedopouští špatnosti, „protože je to proti zákonu“, nebo člověka, který se
špatnosti nedopustí, „protože takové jednání by bylo kruté a bezbožné“?
V prvním případě vidíme někoho, koho zajímá pouze zákon a jeho dopad, ve
druhém případě hledíme na člověka se srdcem na správném místě.
Když Bůh uzavíral s Izraelity smlouvu,
nepovolával jednotlivce, ale celý izraelský národ, lidi dobré i špatné, věřící
i lhostejné, každého bez výjimky. Podle toho také vypadalo duchovní nasazení
tohoto národa jako celku, ať v době povolání nebo později. Zákon se pro ně
jevil jako nezbytný a sloužil jako vychovatel, který je měl vést
k Mesiášovi – stejně jako „pedagogové“ v dávných dobách přiváděli
děti k jejich učiteli.[10] Zákon učinil hřích
Izraelitů zřetelným, ukázal jejich neschopnost se z něj vymanit a
zdůraznil potřebu vykupitele.[11] Byl stínem budoucích věcí a
v symbolech předstínil skutečnost, která nastala v Kristu.[12] Izraelský národ by bez
Zákona po 1500 letech existence zcela ztratil uspořádání, do kterého jej uvedl
Bůh, a tak by Mesiáš ani neměl kam přijít a kde být rozpoznán. Na rozdíl od
izraelského národa k sobě Bůh povolává křesťany jako své syny
prostřednictvím Krista, každého jednotlivě, podle stavu jejich srdce a jeho
touhy, nikoli na základě příslušnosti k tělesné rodové linii. Jejich
učitel již přišel, a křesťané nepotřebují žádného dalšího vychovatele, aby je
k němu dovedl. Nejsou již „pod Zákonem“, ale „pod Boží milostí“,
pod Boží nezaslouženou laskavostí. Odevzdali se Bohu, a jeho Duch je motivuje.[13] Působení Božího ducha je
nesrovnatelně jistější ochranou před špatným jednáním než litera Zákona nebo
souhrn pravidel a je také mocnější silou při vedení k dobrému jednání.
Pokud tuto skutečnost někdo nechápe, pak bohužel také nerozumí tomu, o čem je
dobré poselství. Kromě toho, že si takoví lidé neváží nabízené svobody, jejich
postoj rovněž naznačuje, že projevují neúctu k tomu, co pro ně Kristus
vykonal, když jim umožnil nadále již „nežít pod Zákonem, ale pod nezaslouženou
laskavostí“.
Stejně jako v mnoha jiných oblastech života i
pro náboženství platí výrok, že „cenou za svobodu je nikdy neustávající
bdělost“. Ke ztrátě křesťanské svobody často dochází nikoli v důsledku
jejího násilného odnětí, ale spíše jejím nenápadným, postupným odebíráním. Krok
za krokem vede k tomu, že křesťané dovolují jiným, aby za ně přebírali
jejich svědomí, aby za ně mysleli a činili rozhodnutí. Najednou už to není tak,
že by křesťan sám studoval Boží Slovo, že by jeho srdce bylo ovlivněno
samostatným studiem Bible nebo že by jeho víra byla výsledkem tohoto
nezávislého studia. To, čemu v důsledku věří, je víra přejatá z druhé
ruky, která je produktem uvažování a dovozování jiných. Pokud k tomuto
procesu dojde, lhostejno z jakého důvodu a do jakého stupně, pak to znamená
zřeknutí se práv dědičně spjatých s křesťanskou svobodou a také to
znamená, že jsme tím omezili hodnotu naší víry a lásky a schopnost je plně
vyjádřit. Plné vyjádření víry a lásky totiž musí vycházet z našeho srdce a
být dobrovolné, a to je možné pouze v prostředí křesťanské svobody. Neboť
„kde je Duch Páně, tam je svoboda“.[14]
Je možné po pravdě říci, že taková křesťanská
svoboda je podporována v organizaci svědků Jehovových? Dochází
v jejich sborech k projevům lásky a víry, jež spontánně plynou
z vnitřního přesvědčení a nejsou vynuceny vnějším nátlakem? Jsem toho
názoru, že důkazy svědčí o tom, že tomu tak není. Osobně mě o tom přesvědčila
také léta strávená ve vedoucím sboru svědků Jehovových. Všichni svědkové určitě
nejsou ovlivněni stejnou mírou. Někteří se s organizačním nátlakem
vyrovnávají lépe. Lépe vzdorují zasahování do svého soukromí a ze všech sil se
snaží vyhýbat úzkoprsému pojetí víry a zkostnatělosti, která je důsledkem
strnulého myšlení. Umí být nenucení a jednají s volností, která je
pozoruhodná. Váha důkazů ale ukazuje, že tak dokáží jednat nikoli
v důsledku vlivu organizace, ale navzdory
jejímu působení. Ačkoli tato situace se netýká výlučně svědků Jehovových,
domnívám se, že všichni z nich jsou tomuto nezdravému tlaku vystaveni a
všichni jsou jím negativně ovlivňováni. Postoj, který je jim vštěpován, není
založen na pravdě – na pravdě, která osvobozuje – ale na jejím pokřivení. A
zkreslená pravda, která je jim předkládána, nevyhnutelně zkresluje jejich
porozumění toho, co znamená následovat Božího syna. To jim také brání, aby do
nejvyšší možné míry sami napodobovali jeho vlastnosti. Proto nemohou napodobit
mnohé jeho projevy lásky a víry, ke kterým by je jinak jejich srdce vedlo, a
namáhají se v oblastech, pro které ani oni sami nevidí biblický důvod. Tak
či onak, do míry menší nebo velké, ztrácejí křesťanskou svobodu. Hluboká
pravda, že „když nás Kristus osvobodil, tak také chtěl, abychom zůstali
svobodní“, je pro ně zahalena nebo o ní již vůbec neví.
Tato situace má více než jeden důvod. Příští
kapitola bude zaměřena na jednu z hlavních příčin.
[1] Martin Luther ve svém
traktátu „O svobodě křesťanského člověka“.
[2] Překlad New
English Bible.
[3] Galaťanům 2:4, 5, Jerusalem
Bible.
[4] 1. Timoteovi 2:5; Hebrejcům
4:14-16; 7:11-18.
[5] Základním významem řeckého
slova (barys), které se zde překládá jako „utlačující“, je
„těžký“. Stejné slovo použil Ježíš u Matouše 23:4, když říkal, že farizeové
svým striktním zachováváním tradic nakládají lidem „těžký náklad“. Svoji úlohu
zde hraje i váha autoritářského systému, jehož příkladem je Diotrefes,
popisovaný ve 3.Jana 9, 10.
[6] Skutky 15:5, 10 ukazují, že
sporným bodem nebyla nikdy samotná obřízka, ale dodržování celého zákona.
V 10. verši popisuje Petr zákon jako tíživé „jho“, které není nikdo
schopen nést.
[7] Galaťanům 1:1, 8-12.
[8] Galaťanům 5:4, 5, NIV.
[9] Srovnej 1. Timoteovi 1:8-10.
[10] Galaťanům 3:23-26, NRSV.
[11] Galaťanům 3:19, 21, 22.
[12] Kolosanům 2:16, 17.
[13] Římanům 6:14-19.
[14] 2. Korinťanům 3:17, RSV.
- Předmluva | OBSAH | Kapitola 2 - |
© Infofórum Straznavez.CZ, www.straznavez.cz & Commentary Press, www.commentarypress.com