- Obsah | OBSAH | Kapitola 1 - |
PŘEDMLUVA
Od mé rezignace z vedoucího sboru
svědků Jehovových uplynulo několik let. Vedoucí sbor, jehož jsem byl členem,
v mezinárodním měřítku řídí a ovládá nejenom uctívání, ale
v pozoruhodné míře i myšlení, způsob vyjadřování a samotné životy miliónů
příslušníků tohoto náboženského hnutí. Příčiny, které vedly k rezignaci, a
následné události, jejichž důsledkem bylo mé vyloučení z tohoto hnutí,
jsou podrobně vylíčeny v knize Krize svědomí. Tato kniha končí
těmito slovy:
Jsem
vděčný za to, že jsem mohl učinit dostupnými informace, které podle mého soudu
mají všichni právo znát. Zdaleka ovšem nebylo řečeno vše, co by mohlo vést
k úplnému vylíčení skutečnosti. Čas, běh mého života a okolnosti
v něm mi mohou, ale také nemusí dopřát podrobnější vysvětlení. Bez ohledu
na to, co se stane, jsem teď spokojen s tím, co jsem mohl napsat, a
ponechávám zbývající v Božích rukou.
Tehdy mi bylo 61 let.
V letech, které od té doby uplynuly, jsem dostal doslova tisíce dopisů
z celého světa. Tisíce lidí z celého světa se mnou mluvily
prostřednictvím telefonu. Mnozí kdysi byli svědkové Jehovovi. Ale téměř stejné
množství stále ještě mezi svědky Jehovovy patřilo. Ti, kteří se mnou navázali
kontakt, představovali nejširší spektrum organizačního uspořádání. Kontaktovali
mě lidé, kteří v minulosti v organizaci zastávali významná postavení.
Jiní taková postavení stále ještě zastávali v době, kdy se mnou navázali
spojení. Volali a psali průkopníci, zvláštní průkopníci, misionáři, služební
pomocníci, starší a dozorci: městští, krajští, oblastní a dozorci odboček.
Stovky z nich patřily dříve či právě v době kontaktu mezi pracovníky
brooklynského ústředí, ústředí jiné země, nebo sloužili jako misionáři po celém
světě. V knize používám některé z jejich výroků nebo dopisů. Uvádím
jejich myšlenky ne proto, abych se dostal do lepšího světla, ale abych přesně
uvedl jejich starosti, jaký přístup k řešení problémů chápali jako
správný, a také aby čtenář mohl lépe posoudit, jakými lidmi dotyční byli.
Obecně lze s jistotou říci, že jejich slova
potvrdila názor, podle kterého informace uvedené v knize Krize svědomí
vyplnily důležité mezery v mnoha oblastech dříve zahalených rouškou
tajemství. Například: o čem mluví členové vedoucího sboru při svých zasedáních,
jak a kdo rozhoduje o podstatných naukových nebo administrativních otázkách, a
jakým způsobem se připravuje písemný materiál, který je zásadním duchovním
pokrmem pro jednotlivé svědky Jehovovy. Tyto otázky dělaly starosti mnoha
svědkům, včetně těch v odpovědném postavení. Téměř všichni ale shledávali,
že mohou jen obtížně poskládat celou mozaiku dohromady. Kniha Krize svědomí
přinesla fakta, která pro mnohé z nich nebyla předtím vůbec dostupná.
Uvedené informace jim tak posloužily jako „katalyzátor“, který objasnil
jednotlivé dílčí problémové prvky, urychlil a umožnil jejich pochopení
celkového modelu a výrazně přispěl k pochopení toho, proč takové problémy
v organizaci vůbec existují. Toto objasnění mělo za následek osvobození
mnoha jednotlivců od nesprávného pocitu viny, jenž v nich vzbuzoval
koncept, podle kterého je možné sloužit Bohu jedině a pouze ve spojení
s organizací, přesněji s organizací Strážná věž. K jejich
osvobození došlo tehdy, když si uvědomili, že nikdo není zatracen Bohem jen
proto, že ho Společnost Strážná věž vyloučila ze svých řad, nebo proto, že již
dále její nátlak nemohl snášet a sám raději odešel.
Tuto situaci dokresluje
dopis, který napsal jistý muž z Austrálie, jenž spolu se svou manželkou
strávil 40 velmi aktivních let ve Společnosti Strážná věž. Protože se ale
nemohli vyrovnat s určitou naukou a předepsaným způsobem jednání,
organizace je v roce 1984 zbavila pospolitosti. Napsal:
Moje
rodina mě požádala, abych Vám jejím jménem vyjádřil hlubokou vděčnost za
nesmírnou pomoc, kterou jsme dostali prostřednictvím knihy Krize svědomí.
Při jejím čtení jsme si jasněji a v plné šíři uvědomili, v čem
spočívají problémy, které nám po mnoho let působily tolik starostí a úzkostí.
Můj syn a jeho žena byli z hnutí vyloučeni v roce 1986, protože
neodsoudili naše postavení mimo společenství a nezřekli se nás. ...
Tato
kniha značnou měrou přispěla k tomu, že naše rodina dokázala držet pospolu
během nejhorší krize v našem životě, která začala, když jsme se přestali
ztotožňovat s naším náboženstvím. Kromě toho jsme se na základě jejího
přečtení mohli v duchovním ohledu postavit na vlastní nohy a založit
naše rozhodování v mravním ohledu nikoli na diktátu Společnosti, ale
na našem charakteru.
Jedna mladá žena, která strávila mnoho let jako
pravidelná „průkopnice“, a později žila a pracovala v ústředí Strážné věže
v Brooklynu, píše o tom, jaké hluboké starosti nastanou pro někoho, kdo
opouští postavení „věrného člena organizace“ a začíná žít s Bohem sám za
sebe. V dopise zaslaném z Pensylvánie čteme:
Když
jsi popisoval, co se odehrávalo, a to jak na osobní, tak organizační úrovni,
začaly se mi otevírat oči a uvědomila jsem si, že mnohé z toho jsem
pociťovala během všech těch let. ...
Musela
jsem si ale přečíst tvoji knihu, abych plně pochopila, jaký nesmírný vliv
organizace měla na můj život, a to dokonce i tehdy, když jsem se od ní
oddělila. Cítila jsem se ztracená a nehodná jakéhokoli osobního vztahu
s Jehovou a Kristem, protože už za mnou nestála naše organizace. Po
dlouhé, velmi dlouhé době vnímám nyní svoji svobodu uctívat Jehovu
prostřednictvím Ježíše, a nikoli prostřednictvím organizace. Svobodně a
s volností přicházím nyní k Jehovovi v modlitbě, a Jemu také
sloužím. Pláču radostí, a moje srdce už netíží žádná bolest.
V jejím dopise pak následují řádky, které
oceňují způsob, jakým kniha byla napsána. V souladu s tím, co jsem
napsal dříve, rozhodl jsem se jej uvést proto, abych na něm ukázal, co jej
spojuje s mnoha jinými dopisy: ti, kdo je píší, nejsou nijak zaujati
pomstychtivostí a netouží se ospravedlnit. Naopak, z jejich projevu je
patrná náklonnost k těm, kteří stále ještě v organizaci setrvávají.
Dopis pokračuje následovně:
Velmi
na mě zapůsobil styl, ve kterém jsi psal svou knihu. Je zcela patrné, že jsi
cítil a stále cítíš náklonnost ke všem bratrům a sestrám. Necítíš hořkost a
neobhajuješ sám sebe. Předkládáš fakta, jak jim rozumíš, a chceš přitom být
laskavý a soucitný do nejvyšší možné míry. Během let strávených
v organizaci jsem se setkala s několika mimořádně kvalitními lidmi.
Také na mnoho vlastních zkušeností a příhod vzpomínám se štěstím a
s vděčností. Rovněž mnohé z toho, co organizace učí, je založeno na
Bibli a pevně to zůstává hluboko v mém srdci. Oceňuji vše dobré, čeho se
mi dostalo. Na druhou stranu není sporu o tom, že jsem sama na sobě i na svém okolí
viděla a prožívala neblahé důsledky toho, když organizační stanovy určují
lidskému svědomí, co má dělat, a Bible je tak odsunuta do pozadí. Taková
situace má hluboce neblahé důsledky pro život každého: mužů, žen i dětí.
Z dopisu jiné ženy pocházející ze Středozápadu USA
je patrný „pocit marnosti“, který prožívala:
Odešla
jsem z organizace v roce 1980, tedy neudělala jsem nic jiného, než že
jsem přestala chodit na shromáždění. Ale jak si asi dokážeš představit, pokoj
mi dopřán nebyl. Moje matka mi v roce 1981 napsala, že se se mnou nemůže
stýkat, protože už nechodím na shromáždění. Moji bratři vzápětí následovali
její příklad.
V lednu
1983 tragicky zahynula naše dcera. Moje matka nepřišla na pohřeb a neposlala
ani kondolenci. Dnes vychovávám čtyři děti své dcery a tato trpká zkušenost mi
ukázala, kdo patří mezi mé skutečné přátele. Lidé, které jsem vůbec neznala, mi
poskytli útěchu a pomohli mi s výchovou dětí. Přispěli mi finančně,
nelitovali času ani jiné námahy, aby mi pomohli. S hlubokou pokorou a
vnitřním studem si uvědomuji, že to jsou ti samí lidé, na něž jsem se po tolik
let dívala spatra, protože nepatřili mezi svědky. Jejich láska vůči mně se ale
kvůli tomu nijak nezmenšila. Tisíckrát jsem již od té doby litovala každé
chvíle, kdy jsem je v minulosti od sebe odháněla, protože to z našeho
pohledu byli jenom „světáci“.
Byla
jsem pokřtěna v roce 1946, ale někdy kolem roku 1971 jsem si začala
uvědomovat, že se v mnohém se skutečným křesťanstvím pouze míjíme. Znovu
jsem studovala Bibli a přitom si uvědomovala, že v ní nenalézám žádnou
podporu pro řadu věcí, které se ve sborech odehrávají. Přibližně v téže
době jsem četla knihu Miltona Kowitze Fundamental Liberties of a Free People
(Základní práva svobodného národa). Začala jsem se ptát, jak je
možné, že ačkoli na základě ústavy Společnost Strážná věž bojuje za svá práva,
sama přitom upírá tatáž práva ostatním – ústavní svobodu vyjadřování, nárok na
soukromí a další. Nemohla jsem nalézt žádný prostor pro svědomí jednotlivce.
Muži ve sboru, s výjimkou jednoho nebo dvou, více usilovali o získání autority
nad druhými než o to, aby v modlitbě hledali skutečnou rozlišovací
schopnost. Komentáře na shromážděních pouze papouškovaly to, co bylo napsáno ve
Strážné věži. Nenalézala jsem žádný soucit se slabými, pouze vše ovládající
tlak „jak udržet organizaci čistou“.
Již
jsem zapomněla mnohé z toho, co se odehrálo, nepamatuji si konkrétní jména
ani data, a proto nemohu psát s takovým důrazem jako ty. Ne že bych
procesu zapomínání litovala. Naopak, jsem ráda, že se mnohé „vzpomínky“
vytrácejí.
Snad
ještě k jedné věci. Jenom velmi těžko se skláním k modlitbě. Ačkoli
bych si to velmi přála, nevím, jak si mám vytvořit osobní vztah s Bohem a
Kristem. Vždy, když se chci pomodlit, vytanou mi na mysli zranění, která mi
organizace způsobila. Poté, co jsem přečetla Tvoji knihu, jsem náhle
v kuchyni pocítila nesmírnou lítost nad těmi, kteří tolik potřebují
odvahu, že jsem se spontánně začala modlit, aby jim Bůh pomohl. Po dlouhé době
to byla z mé strany opravdová modlitba. Děkuji.
Mnoho lidí, kteří mi psali, nemělo se svědky
Jehovovými vůbec nic společného, ale prožívali podobný boj se svým svědomím ve
svém vlastním náboženství. Typickou ukázkou této skupiny lidí je následující
dopis manželského páru z Kalifornie:
Nedávno
se nám dostala do rukou Vaše kniha Krize svědomí, a to, že jsme ji
objevili, nás doslova nadchlo. Chceme Vám poděkovat za to, s jakou
zdrženlivostí a důstojností píšete o záležitostech, ve kterých mnozí nenalézají
nic jiného než zahořklost nebo touhu po senzacích. Vaše zkušenost má pro nás
svoji vlastní palčivou příchuť – nedávno jsme opustili mormonskou církev, ve
které jsme vyrůstali, abychom mohli uctívat Otce „duchem a pravdou“, nezatíženi
„přikázáními a učením lidí“. Mnohé z toho, co píšete, je naším vlastním
příběhem. ...
Ještě
jednou Vám děkujeme za Vaše odvážné svědectví o projevené Boží milosti. Ať Vás
i nadále uchovává v úkrytu své uzdravující moci.
Já osobně se nedomnívám, že by napsání mé knihy
vyžadovalo zvláštní projev odvahy. Napsal jsem ji z přesvědčení, že lidé mají
právo dozvědět se o věcech, ke kterým běžně nemají přístup. Z mnoha set
reakcí na moji knihu mně přinášejí největší uspokojení ti, kdo popisují, že se
více přiblížili svému nebeskému Otci a jeho Synu, a že se obnovila a posílila
jejich víra a důvěra. Co mě také velmi těší, jsou jejich komentáře o tom, že
knihu shledávají prostou zahořklosti a zlomyslnosti. Necítím vůbec žádnou zášť
nebo zlobu vůči svědkům Jehovovým a jsem upřímně rád, že to, co jsem napsal, je
tak také pochopeno. Zlobné a potměšilé útoky, kterými někteří častují celé
hnutí, jeho vedoucí osobnosti nebo jednotlivce, nebo výroky, které jsou
sarkastické a škodolibé, mi nepřinášejí žádné uspokojení. Naopak.
Domnívám se, že ti, kteří si myslí, že podstata
problémů spočívá v jednotlivých členech organizace či v jejích
vedoucích osobnostech, ve skutečnosti nerozumí tomu, o co se zde jedná. Žil
jsem mezi svědky téměř 60 let a bez váhání mohu prohlásit, že jsou ve své víře
stejně upřímní jako lidé kteréhokoli jiného náboženství. Osobně znám členy
vedoucího sboru, a i když to nemohu říci o všech z nich, vím, že převážná
většina jsou ve své podstatě lidé čestní a laskaví, kteří jednají tak, jak si
myslí, že jednat mají, a jak jednali ostatní před nimi. Jsou strážci odkazu
minulosti, a v jejich očích a myslích „ORGANIZACE“ splývá s Bohem a
Kristem a nelze ji od nich oddělit.
Nicméně omyl je prohlašován za pravdu, a
konkrétní skutky vedou k tomu, že učení a život Ježíše Krista jsou
překrucovány a zkreslovány. Ti, kdo se na tomto klamání podílejí, každý sám za
sebe, ponesou svůj díl odpovědnosti. Ale osoby zde nejsou jádrem problému.
Závažným problémem a skutečným nebezpečím jsou spíše než samotní lidé nauky a
celkové chápání víry jako takové. Tady vidím primární zdroj mylných výkladů,
chybných přístupů a postojů a bezcitných skutků, které následují.
Do organizace svědků Jehovových vstupují různí lidé
z mnoha rozličných důvodů. A mnozí, doslova statisíce různých lidí zase
z rozličných důvodů organizaci opouští. Někteří z nich odcházejí, jak
to pojmenoval jeden z bývalých svědků, „ze všech možných a téměř vždy
špatných důvodů“. Směr, kterým se poté vydají, může poskytnout jakési vodítko k
pohnutkám jejich odchodu, ale není to vodítko zcela směrodatné. Mnozí lidé
procházejí přechodným obdobím, které se v důsledku ztráty všech iluzí
vyznačuje nejistotou nebo pochybami úplně o všem. Jsou dočasně vláčeni životem,
a teprve když se zotaví z této fáze, dá se jasně říci, co opravdu
spočívalo nebo spočívá v hloubi jejich srdce.
Následující skutečnost se nicméně zdá být zcela
zřejmá. Dojdeme-li k přesvědčení, že náš náboženský systém obsahuje
závažné chyby, neznamená to ještě, že se automaticky stáváme svobodnými lidmi.
Rozeznat omyl v mnoha případech nestačí. Je životně důležité také chápat, proč
jsme vůbec kdysi takovému omylu uvěřili, a jaká a kde konkrétně byla chyba ve způsobu
dokazování, která
nás přiměla v ten který omyl věřit. Bez tohoto důkladného prozření daleko
nepokročíme a nevytvoříme si pevný základ pro trvalou křesťanskou svobodu. Je
totiž velmi snadné jeden chybný systém opustit, abychom vzápětí byli pohlceni,
pravda, zdánlivě jiným, ve skutečnosti ale totožným systémem, jehož jediná
odlišnost spočívá v tom, že sice hlásá jiný nerozum, nicméně disponuje
stejně záludnou argumentací jako systém předcházející.
Mnozí ze svědků Jehovových se zklamali
v naukách nebo předpovědích, které byly plané. Jiné odradila tvrdost
některých organizačních opatření nebo neustálý tlak více a více se podílet na
úmorných a jednotvárných, předem daných činnostech, jejichž vykonávání je
pramálo duchovně povznášelo. Pro opravdové procitnutí je ale nezbytně nutné
vědět, kde jsou a kam až sahají kořeny takových falešných představ, co se může
jevit jako přitažlivé na autoritářských metodách vedení, a rozpoznat marnost
jednání podle předepsaného náboženského plánu. Jsem přesvědčen, že takové
důkladné procitnutí a zároveň plné otevření se věcem lepším a opravdovějším
není možné, aniž by člověk zároveň plně nedoceňoval, které biblické učení se
k dané tématice vyjadřuje. Je přitom smutnou skutečností, že běžný svědek
Jehovův nikdy nebyl a nebude veden k tomu, aby rozvíjel schopnost
samostatně uvažovat nad Biblí. Svědkové jsou naopak vedeni k přijímání a
memorování informací, které organizace pokládá pro své členy za prospěšné a
nezávadné, a za takovou automatickou podřízenost jsou svědkové také chváleni.
Hloubavé otázky, jedna z nejmocnějších zbraní, které má lidská mysl
k dispozici, jsou chápány jako důkaz klopýtání ve víře a jako znamení
toho, že tazatel má potíže přijmout jediný Bohem schválený sdělovací
prostředek.
Je nutné vyjádřit se ještě k jednomu významnému
aspektu celé záležitosti. Mnoho lidí usiluje pouze o negativní formu svobody.
Jejich cílem je osvobodit se od něčeho, chtějí se osvobodit
od pocitu, že musí vyznávat víru v určité nauky, účastnit se určitých
aktivit nebo se podřizovat určitým organizačním postupům. Chtějí se osvobodit
od všech těchto věcí, které jsou vždy vyžadovány církevní autoritou.
Takový cíl může být sám o sobě žádoucí a
v pořádku, protože jeho realizace může přinést uvolnění z útlaku,
který některá omezení způsobují. Dosažení tohoto cíle může rovněž znamenat, že
mysl a srdce člověka přestanou být kontrolovány jinými lidmi, protože taková
kontrola je vždy jasně nekřesťanská. Ale i když se toto podaří, křesťanskou
svobodu to nepřinese. V případě křesťanské svobody se totiž jedná o
pozitivní svobodu – tedy nikoli pouze o svobodu nekonat, ale naopak, o svobodu konat a
být
vzhledem k člověku, kterým jsme v našem srdci a naší mysli. Spíše než
abychom pouze opustili náboženský systém, o kterém víme, že je pochybený, jedná
se o to, jak naložíme s naším životem poté, co se od takového systému
oddělíme. Teprve poté prokážeme, zda jsme opravdu získali křesťanskou svobodu.
Následující kapitoly této knihy se budou zabývat
těmito nesnadnými otázkami a jejich praktickým uplatněním. Látka se bude
samozřejmě týkat především osob, které byly nebo jsou nějak spojeny se svědky
Jehovovými, ale zásady v ní vysvětlené se týkají libovolného náboženského
prostředí. Doufám, že poskytnutá vysvětlení pomohou všem lidem, kteří mají rádi
pravdu a chtějí být přijatelní Bohu, a proto zvažují, jak daleko mohou jít ve
své bezpodmínečné oddanosti vůči příslušné náboženské organizaci.
Nejdůležitějším účelem této knihy je přispět, jakkoli nepatrně, k důvěře
v to, že Boží moc nás provede sebevětší krizí, která by snad na nás
přišla, když zachováme věrnost sami sobě. Jejím účelem je rovněž rozšířit náš
duchovní obzor a napomoci k uspokojivější hloubce života ve službě našemu
Stvořiteli, našemu Pánu, Božímu synu a našim bližním.
- Obsah | OBSAH | Kapitola 1 - |
© Infofórum Straznavez.CZ, www.straznavez.cz & Commentary Press, www.commentarypress.com